Presentkort för tjänster - smidigt verktyg för nöjdare hyresgäster och brf-medlemmar

Som kompensation till hyresgäster och brf-medlemmar är det smart att använda presentkort för rut- och rot-tjänster både proaktivt eller för att hantera uppkomna situationer. Dessutom sparar det pengar tack vare rutavdraget.

Som bostads- och fastighetsbolag vill ni skapa trivsel, trygghet och långsiktiga relationer med de era boende. Samtidigt måste klagomål, störningar och trivselfrågor hanteras på ett smidigt sätt – oavsett om det gäller hyresgäster eller medlemmar i en bostadsrättsförening. Med SmartaPresentkort blir det enklare att ge kompensation – och mer kostnadseffektivt.

Gemensamma utmaningar - oavsett bolagsform

Alla bostadsbolag och fastighetsbolag delar samma mål; nöjda boenden och trygga bostadsområden.
Och vägen dit ser liknande ut oavsett om ni är:

  • Allmännyttan – kommunala bostadsbolag som ska skapa trivsel och trygghet i kommunen.
  • Privata fastighetsbolag eller hyresvärdar – där kundvård och lojalitet är avgörande för lönsamhet.
  • Bostadsstiftelser och bostadsrättsföreningar (BRF) – som vill stärka relationen till sina medlemmar.
  • Bygg- och entreprenadbolag – som behöver hantera slutstäd, störningar och goodwill efter projekt.
  • Förvaltningsbolag – som ansvarar för drift och förvaltning och vill erbjuda smidiga lösningar till hyresgäster och fastighetsägare.

Utmaningar alla fastighetsägare känner igen

Gemensamt är utmaningar som klagomålshantering, störningar vid renoveringar och behovet av att visa omtanke på ett kostnadseffektivt sätt.

Nyinflyttade

Nyinflyttade är särskilt viktiga och det är vanligt med problem. Missnöje direkt vid inflytt kan sätta tonen för hela relationen.

Störningar

Under och efter stambyten, fasadarbeten, fönsterrenoveringar eller andra byggprojekt lever boende ofta med byggstök och nedsmutsning.

Klagomål

När en åtgärd drar ut på tiden växer missnöjet och relationen mellan hyresgäster och förvaltare riskeras.

Ge boende friheten att välja tjänst och tjänstebolag

Med Smartapresentkort kan ni arbeta proaktivt, mildra störningar och stärka trivseln på ett enkelt sätt.
Boende får ett presentkort och kan själva välja tjänster som:

Presentkort hemstädning

Städning

Efter en renovering, flytt eller störande arbete i fastigheten kan städning vara en uppskattad kompensation. Med Smarta Presentkort väljer boende själva mellan hemstädning, storstädning eller annan tjänst – alltid med dubbelt värde genom RUT-avdraget.

Presentkort fönsterputsning

Fönsterputsning

Byggdamm eller smutsiga fönster efter underhållsåtgärder? Med presentkortet kan de boende boka professionell fönsterputs när det passar bäst och återfå trivseln hemma.

Presentkort Hemfixarna

Fixartjänster

En sned hylla, småreparationer eller it-hjälp som inte hunnits med – presentkortet gör det enkelt för boende att boka en fixare. En praktisk lösning som mildrar irritationen när störningar uppstått.

Samma service - 40% billigare

När ni själva beställer städning eller fixartjänster kan ni dra av momsen – men inte nyttja rut-avdraget.
När boende använder ett presentkort blir tjänsten rut-berättigad och arbetskostnaden halveras.

Netto: ungefär 40 % lägre kostnad för er, och mindre administration.

Så här enkelt fungerar det

1. Köp presentkort

Ni köper in en pott att använda vid behov. Antingen med kreditkort eller swish eller via faktura om ni har ett avtal med oss.

2. Dela ut till boende

Ge presentkort som gåva proaktivt vid nyinflyttning eller vid olika typer av störningar, eller uppkomna situationer.

3. Boende väljer tjänst

De boende bokar själva tjänst via vårt nätverk (som ni kan påverka) och betalning sker digitalt via vår tjänst utan påverkan på företagets ekonomi-process.

Presentkort i ert namn - inklusive egna samarbeten

Presentkort skapa eget boende_mindre

Vi kan skapa presentkort i ert varumärke och grafiska profil, till exempel:
“Fastighetsbolag ABs  servicekort”    eller    ”Kommun X trivselkort”.

Boende ser er som avsändare, vi sköter administrationen i bakgrunden. Utöver vårt rikstäckande nätverk av tjänsteföretag kan vi även:

  • Lägga till era lokala samarbetspartners

  • Integrera ert eget dotterbolag om ni erbjuder tjänster

Vanliga frågor om kompensation till hyresgäster/BRF

När har hyresgäster rätt till kompensation?

Hyresgäster kan ha rätt till kompensation om störningar eller renoveringar påverkar deras vardag. Med Smarta Presentkort kan fastighetsägaren enkelt erbjuda en konkret lösning utan krånglig administration.

Ja. En BRF kan använda Smarta Presentkort som ett smidigt sätt att visa omtanke vid störningar, renoveringar eller avbrott i fastigheten. Med presentkortet väljer medlemmen själv vilken tjänst som behövs mest, till exempel städning eller fönsterputs.

När boende använder presentkortet till RUT-tjänster, som städning eller trädgårdsarbete, halveras kostnaden för er tack vare RUT-avdraget. Eller så väljer ni att behålla tidigare belopp och låta gåvan blir dubbelt värdefull för mottagaren.

Nej, oftast blir det billigare. Boende kan använda rutavdraget och välja utförare, vilket minskar både kostnader och administration för fastighetsägaren. Också lättare att vara proaktiv.

Ja, SmartaPresentkort fungerar för både RUT och ROT.

Ja. Smarta Presentkort fungerar hos ett växande nätverk av tjänsteföretag inom städ, fixartjänster och trädgård över hela landet.

Presentkortet gäller alla företag i vårt nätverk och de ni som fastighetsägare väljer att lägga till. De flesta tjänster är idag så kallade RUT och ROT tjänster som till exempel städning, fönsterputs, fixartjänster, och it-tjänster.

Boende bokar tjänsten direkt hos valfri leverantör och använder presentkortet som betalning när fakturan kommer via vår digitala tjänst.

Vill ni ha nöjdare boende och samtidigt spara pengar?

SmartaPresentkort är ett enkelt verktyg för trivsel, kundvård och kostnadseffektivitet – oavsett om era boende är hyresgäster, bostadsrättsinnehavare eller BRF-medlemmar.