Det finns flera saker som påverkar försäljningen av presentkort. Självfallet spelar det stor roll hur stor man är och hur starkt varumärke men har. Men lika viktigt är att, precis som med allting annat, ha en genomtänkt strategi och en uthållighet vid införandet. Här har vi samlat lite tips för er företag som erbjuder presentkort till era kunder.

Marknadsför presentkort som gåvan “med dubbelt värde”

Säljer ni presentkort med Rut- eller Rot-tjänster? Lyft i marknadsföringen att det är den perfekta gåvan då den ger mottagaren ett dubbelt värde. En gåva på 500 kr ger tjänster för 1000 kr!

Tipsa era kunder under hela året

Det finns många tillfällen under året som passar extra bra att skapa kampanjer runt sina presentkort. Det mest uppenbara är självfallet Julen, men det finns många andra man inte bör missa. Det fina med digitalt sålda presentkort är att man både kan marknadsföra dem i god tid inför en högtid, men även i sista minuten. För många kan ett erbjudande om köp av presentkort dagen innan julafton vara en räddare i nöden. Rent generellt är dock vår rekommendation att planera ev. kampanjer i god tid. Nedan har vi samlat ett antal tillfällen under året som kan vara bra att uppmärksamma.

  • Internationella kvinnodagen, infaller åttonde mars varje år
  • Påsk, mars till April
  • Mors dag, inträffar den sista söndagen i maj.
  • Inför semester, perfekt present om man lånat en stuga eller varit gäst.
  • Fars dag, inträffar andra söndagen i november.
  • Julafton, det givna tillfället i december.
Som personalgåvor

Tänk också på att tipsa era företagskunder och andra företagskontakter om personalgåvor. Presentkort på t.ex. hemstädning är en uppskattad gåva inför jul. Med SmartaPresentkort får de anställda även dubbelt värde på gåvan vid Rut- eller Rot-tjänster. Om arbetsgivaren köper ett presentkort för 500 kr så kan den anställde köpa tjänster för 1 000 kr.

Etablera företagssamarbeten

Skapa samarbeten med andra företag där dessa köper presentkort av er för att ge till sina kunder. Vi har flera exempel på framgångsrika samarbeten. Exempel på samarbeten kan vara med fastighetsbolag eller mäklarfirmor där dessa köper presentkort av er som sedan ges till kunderna för att hantera flytt, städning eller fixartjänster. Då privatkunder i detta fall kan utnyttja Rut-avdrag så kan dessa ges städning till ett större värde, eller så kan företaget minska sina kostnader.

Integrera ert erbjudande

Som med allting annat, ansträngning lönar sig. Se till att ni har er presentkortslösning integrerad i ert totala erbjudande. Med det menar vi att ni utöver att ha en tydlig ingång på t.ex. hemsidan även att lösningen t.ex. återkommer i era nyhetbrev, puffas för i samband med fakturering, informeras om vid uppdrag eller hembesök hos kunden och puffas för i sociala media.

Sälj till era befintliga kunder

Det sägs att varje människa är maximalt sex led, eller bekantskaper bort, från alla andra människor på jorden, så se till att marknadsföra er och presentkortet via era kunder! De känner redan till er och har ni gjort ett bra jobb så är det nog stor chans att de vill ge bort ett presentkort till sina släktingar, sin andra hälft, barn, föräldrar, mor- eller farföräldrar, eller tipsa andra.